Musiikki
Teksti Heli Lahti Kuvat Jussi Ojala
Seinäjoen kaupunginorkesterissa viihdytään yleensä useita vuosia, jopa vuosikymmeniä. Viime vuosi olikin erittäin poikkeuksellinen, kun orkesteri sai riviinsä jopa kaksi uutta vakituista muusikkoa: 2. viulun äänenjohtajaksi Hanna Kankaanpään ja huilun äänenjohtajaksi Martha Effen. Mutta keitä ovat nämä uudet muusikot ja miten heistä tuli musiikin ammattilaisia?
Kankaanpää aloitti viulunsoiton 6-vuotiaana. Instrumentti valikoitui sattumalta, koska kotona ei ollut mitään soitinta erityisesti tarjolla.
— Taitojen karttuessa ja laadukkaamman soittimen tullessa kuvioihin, aloin ymmärtää viulun todellisen upeuden. Soinnin kirkkaus ja sävyjen lukemattomat eri mahdollisuudet saivat minut kiehtovuudellaan totaalisesti pauloihinsa. En voisi kuvitella elämää ilman musiikkia ja viulua, Kankaanpää toteaa.
Effen ensikosketus huiluun tapahtui niin ikään hieman sattumalta 11-vuotiaana. Musiikkiharrastus oli toivottu, mutta instrumentin sai valita itse. Huilu tarttui Effen käteen isosiskon siirryttyä oboeen ja kaksoissiskon valitessa kitaran.
— Pidän huilussa sen äänestä ja sen laajasta väriskaalasta. Tykkäsin jo nuorempana orkesterisoitosta todella paljon. Jos sitä saisi tehdä aina, olisin onnellinen, Effe tuumaa.
Vahva kokemus saa usein musiikkiharrastajan haaveilemaan ammattilaisuudesta. Niin kävi myös näille muusikoille.
— Mieleeni on painunut väkevästi kokemus ensimmäisestä kerrasta sinfoniaorkesterissa. Taisin olla 15-vuotias, kun pääsin oppilasavustajaksi Seinäjoen orkesteriin erääseen periodiin. Muistan elävästi, kun Beethovenin 8. sinfonian ensimmäinen sointu kajahti ilmoille kapellimestari Juha Törmän johdolla. Tuona hetkenä tajusin, miten upeaan maailmaan olin saanut ensikosketuksen, ja siltä tieltä ei enää ollut paluuta. Tuo kokemus antoi sinetin haaveilleni ammattimuusikkoudesta, ja näin ollen kirkkaan lähtölaukauksen omalle elämän polulleni, Kankaanpää kiteyttää.
Effelle opettajat ovat olleet tärkeässä roolissa muusikoksi kasvamisessa.
— Laura Kähkösen oppilaana Oulussa kehityin hurjaa vauhtia, ja en varmasti olisi saanut näin vankkaa pohjaa osaamiselleni ilman häntä. Toinen merkittävä henkilö on Petri Alanko, joka opetti minua Sibelius-Akatemiassa kolme vuotta, Effe kertoo.
SKORin tuoreet muusikot ovat parrasvaloissa helmikuun konsertissa Klassismin kaikuja romantiikan väreissä. Effe ja Kankaanpää ovat suunnitelleet konsertin ohjelman ja heitä kuullaan myös solistisissa tehtävissä. Effen sanoin:
— Ei kannata ikinä aliarvioida pienten tekojen merkitystä. Pienet teot ja asiat, joita teemme joka päivä, ovat merkityksellisiä. ⧫
To 22.2.2024 klo 18
Klassismin kaikuja romantiikan väreissä
Seinäjoki-sali
Artikkeli on julkaistu Kulttuurilehti Ilmiössä 8.1.2024.
Eli SKOR on klassisen musiikin orkesteri, joka taipuu monipuolisesti eri musiikkityyleihin sinfonioista lastenkonsertteihin ja viihteestä nykymusiikkiin. SKOR konsertoi akustisesti loistavassa, nimenomaan musiikkisaliksi suunnitellussa Seinäjoki-salissa. Runkosoittajiston jousikvintetti ja puhallinkvintetti esittävät säännöllisesti niin keskeistä klassista, kuin uudempaakin kamarimusiikkituotantoa. Soittajistoa täydennetään sinfoniakonserteissa ammattimuusikoilla.
Osoite
Seinäjoki-sali, Kampustalo, Kalevankatu 35
SKORin toimisto, Keskuskatu 32 A
Lisätietoja
skor.fi
Koulutus
Residenssi
Koulutus
Elämänpolkuja
Koulutus
Harrastukset
Musiikki
Elämänpolkuja
Musiikki
Konsertit
Musiikki
Musiikkiala
Teatteri
Elämänpolkuja
Teatteri
Näytelmät
Teatteri
Näytelmät
Kuvataide
Näyttelyt
Kuvataide
Näyttelyt
Museo
Näyttelyt
Muut aiheet
Festarit
Muut aiheet
Kulttuurikeskus
Muut aiheet
Arkkitehtuuri